Kreative metoder og teknikker

Brainstorming – fordi kvalitet kommer fra kvantitet

Målet er å skape så mange assosiasjonspunkter som mulig innen en gitt problemstilling. Å sprenge ‘grenser; å tenke utenfor boksen.

  1. Problemformulering – hva er det vi skal løse?
  2. Skape en god stemning. Skape trygghet. Brainstorming fungerer besti et annet rom enn der du oppholder deg i vanlig arbeidssammenheng. Bruk humor som ice-breaker.
  3. Under brainstormingen finnes det bare gode forslag – alle bidrar
  4. Ingen sensur og kritikk mens brainstormingen foregår.
  5. Noen må styre og dokumenter/notere, gjerne tegne ved en tavle det som blir foreslått.
  6. Først når branstormingen ebber ut er det på tide å stryke og prioritere
  7. Brainstormingen under punkt 6 kan faktisk gi noen nye forslag også. Se Gordon-metoden nedenfor.
    • Spontanitet, mangfold, assosiasjoner og kombinasjoner noteres ned i stikkordform, kritikk og sensur er forbudt, alt er tillatt.
    • Viktig at alle, også de mest fjerne og tåpelige forslag kommer med, fordi de kan gi noen assosiasjoner til noe helt fantastisk.
    • Fungerer best hvis noen noterer på tavle eller flip-over hvor alle kan se.

Mangfold

Forskjellige metoder

Rammemetoden

Lenkemetoden

Katalogmetoden – kalles også arkivmetoden

Det gjelder å finne flere løsninger som er sammenlignbare med mitt problem. Brukes ofte av forfattere, filmskapere når de skal finne opp personer med sine helt spesifikke egenskaper/arketyper.

Tarotkort-metoden

Morfologisk metode

Donald Duck-metoden

ABC-metoden

Gordon-metoden

Polariseringsmetoden

Shades

Solbriller med polarisert glass gjør deg cool – men ikke nødvendigvis kreativ …