F, f, sjette bokstav i det latinske alfabetet. Stammer over gresk fra det fønikiske alfabetet og heter på semittisk waw. Ordet betyr nagle eller krok, og slik har det opprinnelige billedtegnet sett ut. Bokstaven het på gresk vau (opptatt i tysk som navn på v) eller etter sin form digamma, dobbelt-gamma. Den var vanlig i eldre gresk skrift, men den lyden den betegnet, w (konsonantisk v), falt etter hvert bort, og bokstaven gikk ut av det klassiske greske alfabetet. Lyden f kom først inn i gresk i keisertiden istedenfor ph, som før hadde vært uttalt p med aspirasjon. Romerne gjengav fra først av f-lyden dels med vh, siden med fh og deretter med f alene. De kalte bokstaven ef.
I runealfabetet er f første rune i første ætt. Runens navn er Fe og lydverdien F. Betydningen er fe, buskap, eiendom gods, løsøre, penger.
Germansk navn: Fe (Fehu)
Urnordisk: fehu
Norrønt navn: Fé
Anglosakisk navn: Feo, Feoh
Islandsk navn: Fé
Marc, Franz; Gul ku, 1911. Olje på lerret. 140.5 x 189.2 cm. Solomon R. Guggenheim Museum, New York
Der Blaue Reiter (tysk: den blå rytter) var en tysk ekspresjonistisk kunstnergruppe. Den ble grunnlagt i München i 1911. Kunstnere som Wassily Kandinsky, Franz Marc og August Macke var med på å grunnlegge Der Blaue Reiter.
Der Blaue Reiter ble grunnlagt som et tilsvar på at en annen kunstnergruppe som Kandinsky var medlem av, Neue Künstlervereinigung, hadde refusert Kandinskys maleri "Last Judgement" fra en utstilling. Gruppen var sentrert rundt Kandinsky og Marc, og hadde ikke et klart uttrykt manifest.
Mondrian, Piet. Komposisjon med gul, blå og rød. 1937 - 42. Olje på lerret. 72.5 x 69 cm. Tate Gallery, London
Futura – OpenType
Futura er designet av Paul Renner (1878 - 1956). Renner hadde bakgrunn som kunstmaler, men jobbet som som boktrykker for Georg Müller forlag fra 1907 til 1917. Han hadde således en litt annen innfallsvinkel til typografien enn de klassiske typografene. I 1928 designet han Futura i tråd med med tiden stil.
De Stijl var en kunstbevegelse på 1920-tallet. Medlemmene av De Stijl ønsket å uttrykke et nytt utopisk ideal av spirituell harmoni og orden.De rendyrket abstraksjon og universalitet gjennom en reduksjon til form og farge. De forenklet visuelle komposisjoner ned til vertikale og horisontale retninger, og brukte bare primærfarger som rødt, blått og gult sammen med sort og hvitt. De Stijl var ikke opptatte av det individualistiske, og etterstrebet objektivitet.
Viktige medlemmer av De Stijl var Piet Mondrian, Theo van Doesburg og Gerrit Rietveld.
De Stijl påvirket både maleri, Bauhaus og den internasjonale stilen i arkitektur, samt mote og interiørdesign.
Rød og blå stol (1917)
Gerrit Thomas Rietveld (24. juni, 1888–26. juni, 1964) var en nederlandsk møbeldesigner og arkitekt.