W – 27. bokstav i vårt alfabet, en sammenskrivning av a og e. På latin ble ae, egentlig en diftong (jfr. at Caesar ble opptatt av germanerne i formen Kaiser), i sen tid uttalt æ. I tysk og svensk ä representerer ¨ en liten gotisk e skrevet over bokstaven.
Bokstaven æ er et grafem som hovedsakelig brukes i norsk og dansk. Bokstaven var opprinnelig en ligatur, altså en designmessig sammenkobling av to bokstaver (a + e), men er i disse språkene anerkjent som en egen, fullverdig bokstav. (Den samme lyden finnes i svensk, finsk og tysk, men svenskene og finnene har benyttet seg av den tyske a med tødler, ä.) Bokstaven æ benyttes også i mindre levende språk som gammelnorsk og angelsaksisk. I latin ble æ, særlig i middelalderen og opp til 1900, brukt istedenfor diftongen ae (utt. ai som i Caesar: kaisar). I engelsk er æ også av og til brukt i greske fremmedord (æsthetic, encyclopædia), noe som egentlig er en sammenblanding, siden lyden i gresk er en diftong (to selvstendige vokaler) og ikke et grafem.
I enkelte norske dialekter (trøndersk og nordnorsk) er «æ» et selvstendig ord (jeg).
Germansk navn: Aza (Ansuz)
Urnordisk: ansuR
Norrønt navn: Óss, Áss
Anglosaksisk navn: Aesc, (Os, Ac)
Islandsk navn: Óss, Áss
EmigreEight – Mac PostScript (Type1)
The Emperor, Universal, Oakland, og Emigre fontene ble opprinnelig utviklet i 1985 som bitmap-fonter for bruk på 72 ppi dataskjermen og matriseskriver før høyoppløselig skalerbare fonter var tilgjengelig. I 2001 disse skriftene ble erstattet av Lo-Res skriftfamilie.
Venstre: Emperor Eight, Ten, Fifteen og Nineteen. Tallene åtte, ti, femten og nitten refererer til antall piksler som utgjør kapitelhøyden.
Høyre: Skalering av Emperor Eight (til venstre) og Emperor Nineteen (høyre) til samme kapitelhøyde illustrerer hvorfor en høyere oppløsning er nødvendig for å gjengi Emperor Nineteen
Neville Brody (Født 23. april 1957 i London ) er grafisk designer , typograf og AD (Art Director).
Neville Brody er alumnus av London College of Printing og Hornsey College of Art , og er kjent for sitt arbeid med The Face magazine (1981-1986) og Arena magazine (1987-1990), samt for å designe plateomslag for artister slik som Cabaret Voltaire og Depeche Mode . Han skapte selskapet Research Studios i 1994 og er en av grunnleggerne av Fontworks. Han er ny leder for kommunikasjons Art & Design avdelingen ved Royal College of Art.
I 1975 tok Brody et grunnkurs i Fine Art ved Hornsey College of Art , en gang kjent for sitt late sixties agitation, nå en del av Middlesex University . Høsten 1976, startet Brody en treårig bachelor i grafikk ved London College of Printing. Hans veiledere kritiserte ofte hans arbeider som ukommersielle og vektla trygghet gjennom tester og økonomiske strategier, i motsetning til eksperimentering. I 1977, da punk rock fikk en vesentlig innflytelse på livet i London, fikk det samtidig stor innflytelse på Brodys arbeider og motivasjon. Arbeider fra denne epoken er ofte sammenliknet med noe som ligger mellom dadaisme og pop art.